К основному контенту

Identiteedivargus ja kuidas seda vältida (14.n)

 Mitte nii kaua aja tagasi mina sain politseilt kirja sellest, et minu andmed said häkkerid kätte. Samasuguse situatsiooniga puutusid kokku mõned Eesti kodanikud, kuid selline situatsioon pani kohe mõelda, kuidas üldse sellist või isegi halvemast stsenaariumist enda kaitsta. 


Identiteedivargus on situatsioon, kui pahaloomujad saavad inimese andmed kätte ja kasutavad selleks, et "imiteerida" teda ehk kasutada tema identiteedi igasuguste toimingute jaoks. Omades piisavalt informatsiooni inimestest võiks ilma tema teadmiseta näiteks vormistada kiirlaenu tema nimele või tema raha enda kätte saada. Identiteedivargus ei seisne ainult selles, et raske kuritegu teha, mõnikord piisab sellest, et inimene paneb oma profiilpildiks Teie foto ning vastavalt teie nimi oma profiili nimeks.

Vaatamata sellele, et situatsioon profiilpiltide varastamisega riigiportaalis sinust ei sõltu, on teada mõned viisi, kuidas oma andmed kaitsta nja vähendada oma identiteedivarastamise riski:

1. Kaitse oma nutiseadmed ja arvutid up-to-date software'iga. Kuritegijad võivad mitte ainult juhuslikult näha sinu parooli vaadates üle põlva, kuid ka infitseerides sinu seadmeid erinevate tarkvaraga, mis annab nendele piisavalt informatsiooni identiteedivarguseks. 

2. Õpi, millega spam ja scam erinevad reaalsetest allikatest. Kui sinu e-mailile tuleb kiri pangast, mis sisaldab nii sinu nimi, kui ka pangalogot, siis see kiri võib olla sinu pangast, kuid võib olla ka petturitest. Sellest võib enda kaitsta sellega, et mitte klikkida lingile, mis e-mailis on. Selle asemel tuleb leida endale vajalik veebisait seda googeldes ning sealt juba sooritada vajalikuid tegevusi.

3. Kasuta tugevad paroole ja võimalikult kasuta two-factor authentification

4. Eelista https:/ saite http:/ asemel. Eriti e-ostmisel!

Need on ainult mõned näided sellest, kuidas on võimalik enda kaitsta identiteedivarguse eest, on olemas ka palju teisi, mis omakord sõltuvad sellest, millised tegevused inimene sooritab online. Igal juhul tuleb alati olla ettevaatlik isikliku informatsiooniga, mida saadetakse teistele inimestele või publitseeritakse online.

Allikaloend 

Politsei- ja Piirivalveamet. Identiteedivargus https://www2.politsei.ee/et/nouanded/it-kuriteod/identiteedivargus/

How Can I Protect Myself from Identity Theft Online? https://www.webroot.com/us/en/resources/tips-articles/how-can-i-protect-myself-from-identity-theft-online

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Arvustus Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO kohta

  Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO alates esimestest lausetest on nähtavalt kirjutatud ebaformaalselt, seega võin kõigepealt kiita autori selle eest. Sellise juttuosa kohe paneb lugejaid mõelda, et see ei ole mingi instruktsioon või häkker 101 raamat, mille kohta võiks samm sammult häkkeriks saada, kuid rohkem annab võimalust analüüsida, kas üldse on tarvis häkkeriks saama või mitte. Samal ajal dokumendis on mõned head mõtted sellest, kuidas IT-valdkonnaga seotud inimene näeb häkkeri sõna tähendust.  Vist sellega on minu poolest kiitmine jõudnud lõppuni ning võin alustada arvustusega :P Eric S. kõigepealt räägib sellest, et häkkerid ehitasid interneti kuna iseeneselt häkker on inimene, kelle oskused ja mõtted lähevad raamistikust välja. See võiks olla hea mõte, kui see ei oleks nii keskendunud positiivse häkkeri küljele. Häkkeri mõte selle dokumendi sõnadest omab vist positiivse hinnangu, kui iseeneselt häkkerid ei ole ainult nii positiivse mõttekäiguga inimesed. Häkkeri mõte on ...

3 põnevad IT-lahendused erinevatest sajanditest (1.nädal)

 Arcade games or coin-ops  Arkaadmängud on suured masinad, mis võimaldavad inimestele mängida ja nautida videomänge, kuid selleks, tuleb kasutada kas spetsiaalsed või tavalised mündid. Esimene arkaadmäng ilmus aastal 1971 ja selle nimi oli Galaxy Game. Selle prototüübiks oli esimene üldse eksisteeriv Spacewar! mäng, mis ilmus isegi varem. Arkaadmängud olid väga populaarsed nii Nõudeliidus kui ka Ameerikas ning isegi meie kõigile teatav Pinball, mis oli vana Microsoft operated arvutis kõigile kättesaadav veel ilma interneti ühenduseta.  Kui meie vaatleme ja võrreldame arkaadsed mängud meie tänapäeval kuulsete mängudega, siis need veel ei olnud kodust kättesaadavad ja mängimiseks oli vaja Arkaadmängude saali minna. Mängude konsoolid veel ei omandanud pulte ega diske, iga aparaat võimaldas mänguda ainult ühe ja sama mängu nupude ja kängude abil  ning highscore'i liste. Kes teab, kuidas nad näeksid tänapäeval välja, kui tol ajal noorukid võiksid meiega koos mängida arvut...

Positiivne ja negatiivne veebi kasutatavus näidetega

 Veebiareng tõi meile mõned võimalused, mis näiteks 20 aastat tagasi ei olnud nii kättesaadavad, kui täna on. Informatsioon meie ajal liigub kiiresti ja pidevalt, tavalise brauseri abil isegi laps saab leida oma lemmikud multifilmid või mõned kodutöö lahendused (NB! Ära spikerda, see on karistatav 😞) Veeb on nii mitmekülgne, et selle kasutamine varieerub sellest, kes seda kasutab ja milleks, isegi häkkerid võivad olla nii head inimesed, kes loovad uut software'i kui ka kriminaalsusega tegelevad inimesed, kes rikkuvad teiste privaatsust ja õigusi. Vaatleme ühe positiivse ja ühe negatiivse kasutatavuse külje konkreetsel näidel. Positiivse veebi kasutatavuse näide: Google Keep ehk Google märkmik ( https://keep.google.com/u/0/ ) Pilt 1. Google Keep interface'i näide. Allikas: techninjapro Google Keep on märkmik, mis on lihtne ja mugav kasutada. Selline märkmik on kättesaadav mitte ainult veebi kaudu, kuid mõnede nutitelefonide ostmisel võite kohe seda leida ilma ise laadimata, see...