К основному контенту

Copyleft analüüs (7. nädal)

 Copyright termin tähendab, et autor või organisatsioon õiguslikult omavad seda ning keegi teine ei saa nende töö müüa või kasutada selleks, et raha teenida. Copyleft aga tähendab, et kõik, kellel on soovi võivad kasutada tööd või nt. tarkvara vabalt, kuid omakorda copyleft litsents peab olema säilitatud (ehk "rahvusele tagasi antud").

Mõned copyleft litsentsid ei ole aga täpselt samad nagu teised (nt. "weak copyleft") ja omavad omasuguseid eripärasusi, kuid vaatamata sellele nad küll mõjuvad litsentsi valikut.

Ei tohi aga unustada, et copyleft ei ole "free" non-profit mõttes, kuid on "freedom" mõttes.

Copyleft ei tähenda, et töötades nende litsentsitega programmeerijatel on täielik vabadus teha kõike võimalikke asju, mida ta tahab. Iga copyleft litsents omab küll oma nõudeid.

Näited mõnedest litsentsidest

GNU General Public License v3 (GPL-3)

GNU General Public License'i põhimõtte seisneb selles, et inimesed muudavad koodi ning publitseerivad seda samal tingimustel nagu see oli esmastel kujul (ehk "rahvast rahvasele"). Sellised tingimused sobivad eriti inimestele, kes kasutavad seda näiteks õppimiseks või sobivad vaba kogemuse vahetuseks programmeerijate vahel.

Selline litsents peab sisaldama originaali, instruktsiooni installeerimiseks, copyright'i, allika, muudatuste nimekirja ning litsentsi. See ei tohi sisaldada sublitsentsi või midagi garanteerida.

Microsoft Reciprocal License (Ms-RL)

Kõige tähtsaim nõude selle litsentsi kasutamiseks on see, et see peab olla kasutatud ainult sublitsentsi jaoks, kuid samal ajal see peab hästi kokku sobima selle litsentsiga. 

Selline litsents peab sisaldama litsentsi, copyright'i ja allika. See ei tohi sisaldada trademark'i või midagi garanteerida.

Mozilla Public License 2.0 (MPL-2.0)

See llitsents omab samad nõuded nagu eelmine, kuid sellele lisandub nõude originaali sisalduse suhtes.

Mis on märkimisväärne selle litsentsi sutes on see, et see peab olema avaldatud MPL litsentsi all. Põhimõttes siin on palju võimalusi selle muudamiseks ning sellega töötades. Isegi võib seda kokku panna teiste kooditega, kuid see peab olema teises kaustas.

Kokkuvõtteks

Kõige suurem pluss copyleft litsentside mõttes on see, et see hästi sobib inimestele, kes tahavad proovida midagi uut ja arendada oma programmeerimise oskusi. 

Copyleft litsents ei ole aga kõige usaldusväärsem meetod koodi kättesaamiseks. On küll tore midagi tasuta kätte saada, kuid see ei saa anda teile garantiid, et see töötab nagu peabki.

Allikaloend

Protecting Documentation and Software with Licenses; 3. Copyright vs. Copyleft. Libre Documentation Explained https://www.gnu.org/gwm/libredocxml/x53.html

the copyleft paradox. open source compatibility issues and legal risks https://ec.europa.eu/jrc/sites/default/files/20150930-second-best-practices-tto-circle-gentile_en.pdf Stefano GENTILE EC.JRC, Central IP Service, Brussels 30.09.2015

What motivates free software developers to choose between copyleft and permissive licences? https://opensource.com/law/13/8/motivation-free-software-licensing  Nicolas Suzor 08.08.2013

#Copyleft Licenses https://tldrlegal.com/licenses/tags/Copyleft

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Arvustus Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO kohta

  Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO alates esimestest lausetest on nähtavalt kirjutatud ebaformaalselt, seega võin kõigepealt kiita autori selle eest. Sellise juttuosa kohe paneb lugejaid mõelda, et see ei ole mingi instruktsioon või häkker 101 raamat, mille kohta võiks samm sammult häkkeriks saada, kuid rohkem annab võimalust analüüsida, kas üldse on tarvis häkkeriks saama või mitte. Samal ajal dokumendis on mõned head mõtted sellest, kuidas IT-valdkonnaga seotud inimene näeb häkkeri sõna tähendust.  Vist sellega on minu poolest kiitmine jõudnud lõppuni ning võin alustada arvustusega :P Eric S. kõigepealt räägib sellest, et häkkerid ehitasid interneti kuna iseeneselt häkker on inimene, kelle oskused ja mõtted lähevad raamistikust välja. See võiks olla hea mõte, kui see ei oleks nii keskendunud positiivse häkkeri küljele. Häkkeri mõte selle dokumendi sõnadest omab vist positiivse hinnangu, kui iseeneselt häkkerid ei ole ainult nii positiivse mõttekäiguga inimesed. Häkkeri mõte on nii mitme

Hori Flex Controller by AbleGamers #soeveryonecangame (13.n)

 AbleGamer on projekt, mille eesmärk on anda rohkem võimalusi inimestele, kelle liikumistegevus on piiratud puue tõttu. AbleGamers projekt on orienteeritud arvutimängudele, mille kaudu nad tahavad saavutada oma eesmärki aitamises inimestele, kelle võimalused on piiratud.  Pilt 1. Hori Flex Controller ühendatud Switch konsooli, lisajoystick'u ja kahe tuginupudega. Hori Flex Controller on tugimasin, millega on võimalik ühendada näiteks oma Switch mängukonsooli (nagu on näidatud pildil) ja AbleGamers'i teised tuginupud ja joystick'ud. Mõnedel inimestel puudub võimalus mängida arvutimänge see tõttu, et nende kättetegevus on piiratud ning tavalised väiksed nupud ja joystick'ud nendele ei sobi. Hori Flex Controlleriga on võimallik ühendada mõned tuginupud ja joystick'ud ning need võiks paigutada nii moodi, kuidas inimesele oleks mugavam selleks, et mänge mängida.  Hori Flex Controller oli väljamõeldud inimesele, kellel on lihasdüstroofia ja/või teised puued, mis piiravad

Nähtused interneti varasemast ajaloost, mis on vanaemaks meie tänasele e-elule (2. nädal)

MUD MUD ehk multi-user dungeon on unustatud interneti mäng, mis täielikult baseerub tekstikomanditel. See oli esimene role play mäng, mis toimus reaalajas. User'id võiksid osa võtta erinevatest dungeon'itest ehk põhimõtteliselt suhtlesid chat ruumides või kirjutasid lihtsaid komande chat'ti. On oluline ka teada, et need ei olnud lihtsalt chat ruumid, iga neist omandas erilist stsenaariumi ja komandite nimekirja, mida pidi iga ruumi kasutaja teadma enne osa võtmist. Ststenaariumid võiksid olla erineva iseloomuga (fantasy, rutiin, sõda), toimuda erinevates ajades (ehk kõik tegevus toimub aastal 2204 vms) ning omada erineva arvu osalejaid (player vs. player, rühmamäng, hack and slash, online mäng). MUD on tänaseks täielikult unustatud lihtrollmängu versioon, mis oli orienteeritud ainult rollmängude mängimiseks lihtsate tekstkomandide baasil. Tänapäeval role play armastajad ja aktiivsed mängijad kasutavad chat room'e erinevatel saitidel nagu FaceBook, VKontakte, Odnoklassni