К основному контенту

Copyleft analüüs (7. nädal)

 Copyright termin tähendab, et autor või organisatsioon õiguslikult omavad seda ning keegi teine ei saa nende töö müüa või kasutada selleks, et raha teenida. Copyleft aga tähendab, et kõik, kellel on soovi võivad kasutada tööd või nt. tarkvara vabalt, kuid omakorda copyleft litsents peab olema säilitatud (ehk "rahvusele tagasi antud").

Mõned copyleft litsentsid ei ole aga täpselt samad nagu teised (nt. "weak copyleft") ja omavad omasuguseid eripärasusi, kuid vaatamata sellele nad küll mõjuvad litsentsi valikut.

Ei tohi aga unustada, et copyleft ei ole "free" non-profit mõttes, kuid on "freedom" mõttes.

Copyleft ei tähenda, et töötades nende litsentsitega programmeerijatel on täielik vabadus teha kõike võimalikke asju, mida ta tahab. Iga copyleft litsents omab küll oma nõudeid.

Näited mõnedest litsentsidest

GNU General Public License v3 (GPL-3)

GNU General Public License'i põhimõtte seisneb selles, et inimesed muudavad koodi ning publitseerivad seda samal tingimustel nagu see oli esmastel kujul (ehk "rahvast rahvasele"). Sellised tingimused sobivad eriti inimestele, kes kasutavad seda näiteks õppimiseks või sobivad vaba kogemuse vahetuseks programmeerijate vahel.

Selline litsents peab sisaldama originaali, instruktsiooni installeerimiseks, copyright'i, allika, muudatuste nimekirja ning litsentsi. See ei tohi sisaldada sublitsentsi või midagi garanteerida.

Microsoft Reciprocal License (Ms-RL)

Kõige tähtsaim nõude selle litsentsi kasutamiseks on see, et see peab olla kasutatud ainult sublitsentsi jaoks, kuid samal ajal see peab hästi kokku sobima selle litsentsiga. 

Selline litsents peab sisaldama litsentsi, copyright'i ja allika. See ei tohi sisaldada trademark'i või midagi garanteerida.

Mozilla Public License 2.0 (MPL-2.0)

See llitsents omab samad nõuded nagu eelmine, kuid sellele lisandub nõude originaali sisalduse suhtes.

Mis on märkimisväärne selle litsentsi sutes on see, et see peab olema avaldatud MPL litsentsi all. Põhimõttes siin on palju võimalusi selle muudamiseks ning sellega töötades. Isegi võib seda kokku panna teiste kooditega, kuid see peab olema teises kaustas.

Kokkuvõtteks

Kõige suurem pluss copyleft litsentside mõttes on see, et see hästi sobib inimestele, kes tahavad proovida midagi uut ja arendada oma programmeerimise oskusi. 

Copyleft litsents ei ole aga kõige usaldusväärsem meetod koodi kättesaamiseks. On küll tore midagi tasuta kätte saada, kuid see ei saa anda teile garantiid, et see töötab nagu peabki.

Allikaloend

Protecting Documentation and Software with Licenses; 3. Copyright vs. Copyleft. Libre Documentation Explained https://www.gnu.org/gwm/libredocxml/x53.html

the copyleft paradox. open source compatibility issues and legal risks https://ec.europa.eu/jrc/sites/default/files/20150930-second-best-practices-tto-circle-gentile_en.pdf Stefano GENTILE EC.JRC, Central IP Service, Brussels 30.09.2015

What motivates free software developers to choose between copyleft and permissive licences? https://opensource.com/law/13/8/motivation-free-software-licensing  Nicolas Suzor 08.08.2013

#Copyleft Licenses https://tldrlegal.com/licenses/tags/Copyleft

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Arvustus Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO kohta

  Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO alates esimestest lausetest on nähtavalt kirjutatud ebaformaalselt, seega võin kõigepealt kiita autori selle eest. Sellise juttuosa kohe paneb lugejaid mõelda, et see ei ole mingi instruktsioon või häkker 101 raamat, mille kohta võiks samm sammult häkkeriks saada, kuid rohkem annab võimalust analüüsida, kas üldse on tarvis häkkeriks saama või mitte. Samal ajal dokumendis on mõned head mõtted sellest, kuidas IT-valdkonnaga seotud inimene näeb häkkeri sõna tähendust.  Vist sellega on minu poolest kiitmine jõudnud lõppuni ning võin alustada arvustusega :P Eric S. kõigepealt räägib sellest, et häkkerid ehitasid interneti kuna iseeneselt häkker on inimene, kelle oskused ja mõtted lähevad raamistikust välja. See võiks olla hea mõte, kui see ei oleks nii keskendunud positiivse häkkeri küljele. Häkkeri mõte selle dokumendi sõnadest omab vist positiivse hinnangu, kui iseeneselt häkkerid ei ole ainult nii positiivse mõttekäiguga inimesed. Häkkeri mõte on ...

3 põnevad IT-lahendused erinevatest sajanditest (1.nädal)

 Arcade games or coin-ops  Arkaadmängud on suured masinad, mis võimaldavad inimestele mängida ja nautida videomänge, kuid selleks, tuleb kasutada kas spetsiaalsed või tavalised mündid. Esimene arkaadmäng ilmus aastal 1971 ja selle nimi oli Galaxy Game. Selle prototüübiks oli esimene üldse eksisteeriv Spacewar! mäng, mis ilmus isegi varem. Arkaadmängud olid väga populaarsed nii Nõudeliidus kui ka Ameerikas ning isegi meie kõigile teatav Pinball, mis oli vana Microsoft operated arvutis kõigile kättesaadav veel ilma interneti ühenduseta.  Kui meie vaatleme ja võrreldame arkaadsed mängud meie tänapäeval kuulsete mängudega, siis need veel ei olnud kodust kättesaadavad ja mängimiseks oli vaja Arkaadmängude saali minna. Mängude konsoolid veel ei omandanud pulte ega diske, iga aparaat võimaldas mänguda ainult ühe ja sama mängu nupude ja kängude abil  ning highscore'i liste. Kes teab, kuidas nad näeksid tänapäeval välja, kui tol ajal noorukid võiksid meiega koos mängida arvut...

Positiivne ja negatiivne veebi kasutatavus näidetega

 Veebiareng tõi meile mõned võimalused, mis näiteks 20 aastat tagasi ei olnud nii kättesaadavad, kui täna on. Informatsioon meie ajal liigub kiiresti ja pidevalt, tavalise brauseri abil isegi laps saab leida oma lemmikud multifilmid või mõned kodutöö lahendused (NB! Ära spikerda, see on karistatav 😞) Veeb on nii mitmekülgne, et selle kasutamine varieerub sellest, kes seda kasutab ja milleks, isegi häkkerid võivad olla nii head inimesed, kes loovad uut software'i kui ka kriminaalsusega tegelevad inimesed, kes rikkuvad teiste privaatsust ja õigusi. Vaatleme ühe positiivse ja ühe negatiivse kasutatavuse külje konkreetsel näidel. Positiivse veebi kasutatavuse näide: Google Keep ehk Google märkmik ( https://keep.google.com/u/0/ ) Pilt 1. Google Keep interface'i näide. Allikas: techninjapro Google Keep on märkmik, mis on lihtne ja mugav kasutada. Selline märkmik on kättesaadav mitte ainult veebi kaudu, kuid mõnede nutitelefonide ostmisel võite kohe seda leida ilma ise laadimata, see...