К основному контенту

Positiivne ja negatiivne veebi kasutatavus näidetega

 Veebiareng tõi meile mõned võimalused, mis näiteks 20 aastat tagasi ei olnud nii kättesaadavad, kui täna on. Informatsioon meie ajal liigub kiiresti ja pidevalt, tavalise brauseri abil isegi laps saab leida oma lemmikud multifilmid või mõned kodutöö lahendused (NB! Ära spikerda, see on karistatav 😞)
Veeb on nii mitmekülgne, et selle kasutamine varieerub sellest, kes seda kasutab ja milleks, isegi häkkerid võivad olla nii head inimesed, kes loovad uut software'i kui ka kriminaalsusega tegelevad inimesed, kes rikkuvad teiste privaatsust ja õigusi.
Vaatleme ühe positiivse ja ühe negatiivse kasutatavuse külje konkreetsel näidel.

Positiivse veebi kasutatavuse näide: Google Keep ehk Google märkmik (https://keep.google.com/u/0/)

Pilt 1. Google Keep interface'i näide. Allikas: techninjapro

Google Keep on märkmik, mis on lihtne ja mugav kasutada. Selline märkmik on kättesaadav mitte ainult veebi kaudu, kuid mõnede nutitelefonide ostmisel võite kohe seda leida ilma ise laadimata, see on juba kohal  ja valmis kasutamiseks. Lihtne interface, mis võimeldab intuitiivset kasutamist on mõnedele juba tuttav. Erinevate funktsioonide on lihtne leida ning on arusaadav kuidas neid kasutada ja kuidas nad töötavad (näiteks erinevate värvide mängimine märkmite jaoks, sorteerimine jne). 
Märkmik ei sisalda liiga palju funkstsioone, kuid kõik vajalikud on ikka olemas.


Negatiivse veebi kasutatavuse näide: The Big Ugly Website (https://thebiguglywebsite.com/)


Jah,  selline veebi leht ei ole ainult väga omapärane oma nähtuses, kuid ka sisuliselt täiesti kaootiline. Sellisel veebilehel ei ole arusaadav, mida see sisaldab. Igalpool on mingid tekstitükkid, mõned on naljakad, teised on vähemalt ebaviisakad. Leht sisaldab erinevaid linke, mida ma ise kasutada ei soovita, sest ei ole nii tõenäoline, kuhu se teid viib. Kui Google Märkmid on Nielseni järgi vastab hea kasutatavuse kriteeriumitele, siis see veebileht on sellele täiesti vastu.

Allikaloend

NIELSEN, Jakob. Usability 101: Introduction to Usability. https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/

techninjapro. Feature-rich note-taking app- Google Note vs Evernote. https://techninjapro.com/google-note-vs-evernote/

Igor, Plerdy. 20+ сайтов с ужасным юзабилити. https://www.plerdy.com/ru/blog/20-sajtov-s-uzhasnym-juzabiliti/ 13.04.2021

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

IEEE eetikakodeksi analüüs (15.n)

IEEE eetikakodeks kosneb 8 printsiipidest, mis aitavad inimesi töötada ja veeta oma tööelu teisi mugavalt ja mitte teisi segada ning samal ajal olla kindel, et teised ei sega sind. Kõigepealt esimene PUBLIC printsiip, mille osad on ka teistes printsiipides mainitud on kõigepealt töötada vastavalt ühiskonna ootamustele. Selline printsiip on samal ajal nii õige kui ka vale. Ühiskond ikkagi usaldab IT-töötajaid nagu professionaale, kes luuab ja arendab IT-maailma, kuid samal ajal ühisond ei tea vägagi palju IT-töö omapärasusi. Seoses sellega, IT-töötaja mõnikord teab paremini, kuidas oleks vajalik teha mõneid asju vaatamata sellele, et ühiskond sellega ei nõustu. Punktid teisest seitsmeni põhimõtteliselt räägivad sellest, et tuleb austada ja tegutseda võttes arvesse oma tööandja, kolleege ja kliendi arvamust ja reputatsiooni. Sellised punktid on hästi formuleeritud ja annavad laia ülevaade sellest, et IT-prof tuleb kõigepealt profiks jääda ja teisi inimesi tema ümber austada. Sooviksin er...

Nähtused interneti varasemast ajaloost, mis on vanaemaks meie tänasele e-elule (2. nädal)

MUD MUD ehk multi-user dungeon on unustatud interneti mäng, mis täielikult baseerub tekstikomanditel. See oli esimene role play mäng, mis toimus reaalajas. User'id võiksid osa võtta erinevatest dungeon'itest ehk põhimõtteliselt suhtlesid chat ruumides või kirjutasid lihtsaid komande chat'ti. On oluline ka teada, et need ei olnud lihtsalt chat ruumid, iga neist omandas erilist stsenaariumi ja komandite nimekirja, mida pidi iga ruumi kasutaja teadma enne osa võtmist. Ststenaariumid võiksid olla erineva iseloomuga (fantasy, rutiin, sõda), toimuda erinevates ajades (ehk kõik tegevus toimub aastal 2204 vms) ning omada erineva arvu osalejaid (player vs. player, rühmamäng, hack and slash, online mäng). MUD on tänaseks täielikult unustatud lihtrollmängu versioon, mis oli orienteeritud ainult rollmängude mängimiseks lihtsate tekstkomandide baasil. Tänapäeval role play armastajad ja aktiivsed mängijad kasutavad chat room'e erinevatel saitidel nagu FaceBook, VKontakte, Odnoklassni...

Identiteedivargus ja kuidas seda vältida (14.n)

 Mitte nii kaua aja tagasi mina sain politseilt kirja sellest, et minu andmed said häkkerid kätte. Samasuguse situatsiooniga puutusid kokku mõned Eesti kodanikud, kuid selline situatsioon pani kohe mõelda, kuidas üldse sellist või isegi halvemast stsenaariumist enda kaitsta.  Identiteedivargus on situatsioon, kui pahaloomujad saavad inimese andmed kätte ja kasutavad selleks, et "imiteerida" teda ehk kasutada tema identiteedi igasuguste toimingute jaoks. Omades piisavalt informatsiooni inimestest võiks ilma tema teadmiseta näiteks vormistada kiirlaenu tema nimele või tema raha enda kätte saada. Identiteedivargus ei seisne ainult selles, et raske kuritegu teha, mõnikord piisab sellest, et inimene paneb oma profiilpildiks Teie foto ning vastavalt teie nimi oma profiili nimeks. Vaatamata sellele, et situatsioon profiilpiltide varastamisega riigiportaalis sinust ei sõltu, on teada mõned viisi, kuidas oma andmed kaitsta nja vähendada oma identiteedivarastamise riski: 1. Kaitse oma ...