К основному контенту

Positiivne ja negatiivne veebi kasutatavus näidetega

 Veebiareng tõi meile mõned võimalused, mis näiteks 20 aastat tagasi ei olnud nii kättesaadavad, kui täna on. Informatsioon meie ajal liigub kiiresti ja pidevalt, tavalise brauseri abil isegi laps saab leida oma lemmikud multifilmid või mõned kodutöö lahendused (NB! Ära spikerda, see on karistatav 😞)
Veeb on nii mitmekülgne, et selle kasutamine varieerub sellest, kes seda kasutab ja milleks, isegi häkkerid võivad olla nii head inimesed, kes loovad uut software'i kui ka kriminaalsusega tegelevad inimesed, kes rikkuvad teiste privaatsust ja õigusi.
Vaatleme ühe positiivse ja ühe negatiivse kasutatavuse külje konkreetsel näidel.

Positiivse veebi kasutatavuse näide: Google Keep ehk Google märkmik (https://keep.google.com/u/0/)

Pilt 1. Google Keep interface'i näide. Allikas: techninjapro

Google Keep on märkmik, mis on lihtne ja mugav kasutada. Selline märkmik on kättesaadav mitte ainult veebi kaudu, kuid mõnede nutitelefonide ostmisel võite kohe seda leida ilma ise laadimata, see on juba kohal  ja valmis kasutamiseks. Lihtne interface, mis võimeldab intuitiivset kasutamist on mõnedele juba tuttav. Erinevate funktsioonide on lihtne leida ning on arusaadav kuidas neid kasutada ja kuidas nad töötavad (näiteks erinevate värvide mängimine märkmite jaoks, sorteerimine jne). 
Märkmik ei sisalda liiga palju funkstsioone, kuid kõik vajalikud on ikka olemas.


Negatiivse veebi kasutatavuse näide: The Big Ugly Website (https://thebiguglywebsite.com/)


Jah,  selline veebi leht ei ole ainult väga omapärane oma nähtuses, kuid ka sisuliselt täiesti kaootiline. Sellisel veebilehel ei ole arusaadav, mida see sisaldab. Igalpool on mingid tekstitükkid, mõned on naljakad, teised on vähemalt ebaviisakad. Leht sisaldab erinevaid linke, mida ma ise kasutada ei soovita, sest ei ole nii tõenäoline, kuhu se teid viib. Kui Google Märkmid on Nielseni järgi vastab hea kasutatavuse kriteeriumitele, siis see veebileht on sellele täiesti vastu.

Allikaloend

NIELSEN, Jakob. Usability 101: Introduction to Usability. https://www.nngroup.com/articles/usability-101-introduction-to-usability/

techninjapro. Feature-rich note-taking app- Google Note vs Evernote. https://techninjapro.com/google-note-vs-evernote/

Igor, Plerdy. 20+ сайтов с ужасным юзабилити. https://www.plerdy.com/ru/blog/20-sajtov-s-uzhasnym-juzabiliti/ 13.04.2021

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Arvustus Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO kohta

  Eric S. Raymondi Hacker-HOWTO alates esimestest lausetest on nähtavalt kirjutatud ebaformaalselt, seega võin kõigepealt kiita autori selle eest. Sellise juttuosa kohe paneb lugejaid mõelda, et see ei ole mingi instruktsioon või häkker 101 raamat, mille kohta võiks samm sammult häkkeriks saada, kuid rohkem annab võimalust analüüsida, kas üldse on tarvis häkkeriks saama või mitte. Samal ajal dokumendis on mõned head mõtted sellest, kuidas IT-valdkonnaga seotud inimene näeb häkkeri sõna tähendust.  Vist sellega on minu poolest kiitmine jõudnud lõppuni ning võin alustada arvustusega :P Eric S. kõigepealt räägib sellest, et häkkerid ehitasid interneti kuna iseeneselt häkker on inimene, kelle oskused ja mõtted lähevad raamistikust välja. See võiks olla hea mõte, kui see ei oleks nii keskendunud positiivse häkkeri küljele. Häkkeri mõte selle dokumendi sõnadest omab vist positiivse hinnangu, kui iseeneselt häkkerid ei ole ainult nii positiivse mõttekäiguga inimesed. Häkkeri mõte on nii mitme

Hori Flex Controller by AbleGamers #soeveryonecangame (13.n)

 AbleGamer on projekt, mille eesmärk on anda rohkem võimalusi inimestele, kelle liikumistegevus on piiratud puue tõttu. AbleGamers projekt on orienteeritud arvutimängudele, mille kaudu nad tahavad saavutada oma eesmärki aitamises inimestele, kelle võimalused on piiratud.  Pilt 1. Hori Flex Controller ühendatud Switch konsooli, lisajoystick'u ja kahe tuginupudega. Hori Flex Controller on tugimasin, millega on võimalik ühendada näiteks oma Switch mängukonsooli (nagu on näidatud pildil) ja AbleGamers'i teised tuginupud ja joystick'ud. Mõnedel inimestel puudub võimalus mängida arvutimänge see tõttu, et nende kättetegevus on piiratud ning tavalised väiksed nupud ja joystick'ud nendele ei sobi. Hori Flex Controlleriga on võimallik ühendada mõned tuginupud ja joystick'ud ning need võiks paigutada nii moodi, kuidas inimesele oleks mugavam selleks, et mänge mängida.  Hori Flex Controller oli väljamõeldud inimesele, kellel on lihasdüstroofia ja/või teised puued, mis piiravad

Nähtused interneti varasemast ajaloost, mis on vanaemaks meie tänasele e-elule (2. nädal)

MUD MUD ehk multi-user dungeon on unustatud interneti mäng, mis täielikult baseerub tekstikomanditel. See oli esimene role play mäng, mis toimus reaalajas. User'id võiksid osa võtta erinevatest dungeon'itest ehk põhimõtteliselt suhtlesid chat ruumides või kirjutasid lihtsaid komande chat'ti. On oluline ka teada, et need ei olnud lihtsalt chat ruumid, iga neist omandas erilist stsenaariumi ja komandite nimekirja, mida pidi iga ruumi kasutaja teadma enne osa võtmist. Ststenaariumid võiksid olla erineva iseloomuga (fantasy, rutiin, sõda), toimuda erinevates ajades (ehk kõik tegevus toimub aastal 2204 vms) ning omada erineva arvu osalejaid (player vs. player, rühmamäng, hack and slash, online mäng). MUD on tänaseks täielikult unustatud lihtrollmängu versioon, mis oli orienteeritud ainult rollmängude mängimiseks lihtsate tekstkomandide baasil. Tänapäeval role play armastajad ja aktiivsed mängijad kasutavad chat room'e erinevatel saitidel nagu FaceBook, VKontakte, Odnoklassni