К основному контенту

Infoühiskonna visioon (4. nädal)

 Eesti kasutatakse maksimaalselt info- ja kommunikatsioonitehnoloogia (IKT) võimalusi, et nutikate lahenduste abil tõsta inimeste elukvaliteeti ja tööhõivet, tagada Eesti kultuuriruumi elujõulisus, suurendada majanduses tootlikkust ning tõsta avaliku sektori tõhusust – seda kõike avaliku, era- ja vabasektori koostöös. (EESTI INFOÜHISKONNA ARENGUKAVA 2020)

Vadaates, milline visioon oli IT-sektorist tol ajal võiks julgesti öelda, et olukord IT-ga areneb kiiremini, kui teistes riikides. Võttes arvesse olukord koronaviirusega võiks öelda, et see andis veel ühe põhjuse arendada IT-sektori. 

Praegusel olukorral, seisuga 2021 inimesed on peaaegu saanud targaks tarbijaks, sest eelistades e-tellimusi inimesed võivad otsida just see, mida nad vajavad ning neid ei sega suur valik riiulites, mis koosneb põhimõtteliselt mitte sellest, mis on inimesed vajavad, kuid sellest, mida pood tahab müüa nii kiresti kui on võimalik. Inimesed lähevad e-keskkonda juba mõttega, et nendel on midagi puudu ning seda tuleb osta. Tark tarbimine on kõige arenenum faktor Eesti Infoühiskonna Arengukava visioonist ning seda võiks julgesti nimetada heaks asjaks.

Halb on aga see, et mitte kõik teenused on kõigile kättesaadavad. Rohkesti on see seotud sellega, et eakad ei saa ni hästi e-teenustega hakkama ning vajavad sellega abi. Seoses selle olukorraga mõned eelistavad teha igapäevaseid asju "vana moodi" ehk kohale tulla kas ostude sooritamiseks või posti teenuste kasutamiseks. 

Võttes arvesse Pekka Himaneni 2004. aasta raport Soome Parlamendile on võimalik öelda, et mõned asjad kahjuks läinud valesti praeguses olukorras. Mõjus nii Maailma olukord koronaviirusega, kui ka teised faktorid, mis ei olnud võimalik ette öelda. Näiteks tulud kasvavad ja lähimas tulevikus ei näe see välja, nagu olukord kuidagi muutub. Uus globaalne tööturu jaganemine veel areneb ja mõned inimesed üha rohkem eelistavad oma riiki väikseid tootjaid, kuid mitte kõigil on võimalus seda teha kuna omatootjade tooted on küll kallimad võrreldes "Made in China" omadega. Populatsiooni vananemine ainult suureneb ja sellega suureneb ka koormus heaolu sektoorile, mis seisneb põhimõtteliselt meditsiini- ja sotsiaalteenustega. Võttes arvesse ka teised faktorid, näiteks kultuur, rahvus, elanikke haridustase on võimalik öelda, et Eesti liigub Soome mudeli juurde, kuid mõned ülaltoodud faktorid vajavad küll parandamist ja arenemist.

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

IEEE eetikakodeksi analüüs (15.n)

IEEE eetikakodeks kosneb 8 printsiipidest, mis aitavad inimesi töötada ja veeta oma tööelu teisi mugavalt ja mitte teisi segada ning samal ajal olla kindel, et teised ei sega sind. Kõigepealt esimene PUBLIC printsiip, mille osad on ka teistes printsiipides mainitud on kõigepealt töötada vastavalt ühiskonna ootamustele. Selline printsiip on samal ajal nii õige kui ka vale. Ühiskond ikkagi usaldab IT-töötajaid nagu professionaale, kes luuab ja arendab IT-maailma, kuid samal ajal ühisond ei tea vägagi palju IT-töö omapärasusi. Seoses sellega, IT-töötaja mõnikord teab paremini, kuidas oleks vajalik teha mõneid asju vaatamata sellele, et ühiskond sellega ei nõustu. Punktid teisest seitsmeni põhimõtteliselt räägivad sellest, et tuleb austada ja tegutseda võttes arvesse oma tööandja, kolleege ja kliendi arvamust ja reputatsiooni. Sellised punktid on hästi formuleeritud ja annavad laia ülevaade sellest, et IT-prof tuleb kõigepealt profiks jääda ja teisi inimesi tema ümber austada. Sooviksin er...

THE FUTURE DOES NOT COMPUTE: Retsensioon

THE FUTURE DOES NOT COMPUTE Transcending the Machines in Our Midst Retsensioon by Stephen L. Talbott , retsendent Marjam Nesterova 213279IADB Eessõna retsendentist   Kursuse esimesel loengul juba hakkasin huvi tundma selle aine vastu. Esimesest päevast alustasin sobivate raamatute otsingu, kuid kiiresti puutusin kokku sellega, et kas kõik mulle meeldivad raamatud olid raamatukogus kättesaamatud või juba laenutatud kauaks ajaks. Pidevalt vaatasin üle nii kursuse raamatute loetelu ja nende kättesaadavust ja siis puutusin kokku sellega, et üks raamat, mille vastu ma huvi tunnen, on kättesaadav e-keskkonnas ja heaks boonuseks oli ka see, et see on kättesaadav nii inglise kui ka vene keeles. Seega kirjutan retsensiooni raamatule, mille nimi on The Future Does Not Compute - Transcending the Machines in Our Midst ehk Незапрограммированное будущее (Как сохранить душу в окружении машин). Raamatu sisend Raamatus autor kirjutab sellest, et vaatamata sellele, kui kaugele läheb progre...

Nähtused interneti varasemast ajaloost, mis on vanaemaks meie tänasele e-elule (2. nädal)

MUD MUD ehk multi-user dungeon on unustatud interneti mäng, mis täielikult baseerub tekstikomanditel. See oli esimene role play mäng, mis toimus reaalajas. User'id võiksid osa võtta erinevatest dungeon'itest ehk põhimõtteliselt suhtlesid chat ruumides või kirjutasid lihtsaid komande chat'ti. On oluline ka teada, et need ei olnud lihtsalt chat ruumid, iga neist omandas erilist stsenaariumi ja komandite nimekirja, mida pidi iga ruumi kasutaja teadma enne osa võtmist. Ststenaariumid võiksid olla erineva iseloomuga (fantasy, rutiin, sõda), toimuda erinevates ajades (ehk kõik tegevus toimub aastal 2204 vms) ning omada erineva arvu osalejaid (player vs. player, rühmamäng, hack and slash, online mäng). MUD on tänaseks täielikult unustatud lihtrollmängu versioon, mis oli orienteeritud ainult rollmängude mängimiseks lihtsate tekstkomandide baasil. Tänapäeval role play armastajad ja aktiivsed mängijad kasutavad chat room'e erinevatel saitidel nagu FaceBook, VKontakte, Odnoklassni...